måndag 6 september 2010

Mammas äppelkaka

Denna äppelkakan har min mamma gjort så länge jag kan minnas. När jag var liten var jag inte så förtjust i sockerkaka så jag brukade plocka ut äpplena till mammas stora besvikelse när hon sedan skulle bjuda på kakan. Nu vet jag lite bättre så jag låter äpplena vara, 
men de är fortfarande favoriten. 
Denna kakan bakas varje hösta av de första äpplena! 
Så nu var det dags!

125 g smör eller margarin
1 1/2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
2 1/2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
2 msk mjölk


Fyllning
2-3 äpplen
1 msk socker
1 msk kanel


Sätt ugnen på  200 grader
Smörj och bröa en form med löstagabara kanter
Skala, kärna ur och skiva äpplena
Lägg dem i en påse tillsammans med socker och kanel - skaka


Rör margarin, socker och vaniljsocker 
Tillsätt ägg och mjölk
Blanda mjöl och bakpulver och rör ner i smeten
Bred ut i formen
Stick ner äpplena i smeten, gärna så det bildar ett snyggt mönster
Grädda i neder delen av ugnen i ca 30 min, känn med en sticka

4 kommentarer:

  1. Gott. Jag gillar den här typen av kaka där det är sockerkaksliknande grund och så äpplen i. Jag brukar göra en liknande och det är ju himelskt gott. Fast jag kan aldrig vänta på äpplerna, jag gör den året om. :-)

    SvaraRadera
  2. Ja denna kaka finns nog i någon variant av, i de flesta hem! Klassisk och god!

    SvaraRadera
  3. å vad gott. bra recept på äpplekaka kan man aldrig ha för många av!

    SvaraRadera
  4. Så sant, jag lovar det kommer snart fler äppelrecept på denna sida!

    SvaraRadera

Kommentarer och tankar är alltid välkomna!