torsdag 2 september 2010

Scones

I morse fanns det inget roligt bröd i skåpet så det fick bli några klassiska scones till frukost. Vi passade även på att provsmaka diverse marmelader som kokats den sista veckan.  Kändes som en riktig lyxfrukost!


2 runda kakor
8 dl vetemjöl special
4 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
1 tsk socker
4 dl filmjölk
1/2 dl olja


Sätt ugnen på 250 grader
Blanda de torra ingredienserna
Rör ner filmjölk och olja
Rör tills du fått en deg, den ska vara ganska kladdig
Dela degen i två delar och platta ut dem till runda kakor på plåt med bakplåtspapper (blöt händerna med lte vatten så går det lättare)
Dela varje kaka som ett kryss så den blir fyra delar
Nagga med gaffel
Grädda mitt i ugnen 10-15 min (tills de fått fin färg)


Jag använder vetemjöl special för sconesen blir lite fluffigare på nåt sätt
Ibland byter jag ut delar av vetemjölet mot rågsikt, rågmjöl, dinkel eller vad man har hemma!

5 kommentarer:

  1. Vad gott med scones. Det gillar jag verkligen.

    SvaraRadera
  2. Ja me, men jag gör det alldeles för sällan! Det går ju så snabbt!

    SvaraRadera
  3. Scones är en klar favorit, det är verkligen lyxigt! :)

    Psst! Missa inte min tävling :)

    SvaraRadera
  4. Det tyckte min man också när jag väckte honom med nybakat!
    Ska kolla tävlingen!

    SvaraRadera
  5. Scones är alltid gott, perfekt att göra till helgen för att lyxa till frukosten lite

    SvaraRadera

Kommentarer och tankar är alltid välkomna!