torsdag 30 september 2010

Rågsiktskakor

Om man tittar lite extra på mjölpaketerna i skafferiet så upptäcker man att man har en hel receptbok med massor av brödrecept i skafferiet. Tyvärr är det aldrig några surdegsbröd, men massor av goda bröd med jäst. (O, jag man kan ju göra om dem till surdegsbröd om man vill) 
Idag föll blicken åt rågsiktspåsen och rågsiktskakor. Ett klassiskt recept som dessutom är perfekt att baka med barnen. 
Mina killar "bankade" ut kakorna för glatta livet.


50 g jäst
5 dl mjölk
50 g smör (mjukt)
1/2 dl sirap
1 1/2 tsk salt¨
ev. 2 tsk brödkryddor
ca 1,4 l rågsikt 750 g


Smula jästen i en bunke
Häll över sirapen
Värm mjölken till 37 grader
Häll över jästen och rör tills jästen löst sig
Tillsätt salt och brödkryddor och det mjuka smöret i tärningar
Mata i mjölet lite i taget och knåda med maskin ca 5 min
Låt jäsa under bakduk ca 1 timme
Dela degen i 4 delar och platta ut till runda kakor
Tag ev ut en rundel i mitten av varje kaka
Nagga med en gaffel
Låt jäsa ca 30 min
Sätt ugnen på 225 grader
Grädda mitt i ugnen ca 10-12 min
Låt svalna under bakduk

4 kommentarer:

  1. Bröden ser underbart goda ut, lyxigt med hembakat bröd!

    SvaraRadera
  2. Bakade efter ditt recept i går o kakorna blev jättebra! Smakade precis som mormors gjorde när jag var liten! :)

    SvaraRadera

Kommentarer och tankar är alltid välkomna!