onsdag 29 september 2010

Klurige herr kardemumma

För några år sedan lånade jag en bok på bibblan med en massa enkla recept. Dessutom hade de roliga namn. Har tyvärr glömt vad boken hette och jag har inte sett den på bibblan igen, men ett recept skrev jag av och det är en liten favorit hos mina barn. 
De älskar nämligen russin så de brukar peta i lite extra russin när vi gör kakorna.
Är det någon som vet namnet på boken som Klurige herr Kardemumma bor i så får ni gärna avslöja namnet så jag kanske kan få tag på den.

12-20 st
3 dl vetemjöl
1/2 dl socker
2 tsk stött kardemmma
1/2 dl russin (minst, men kan även uteslutas om man inte gillar russin)
2 tsk bakpulver
50 g smör (EJ smält)
1 ägg
1 dl mjölk


Sätt ugnen på 225 grader
Blanda de torra ingredienserna
Tillsätt smöret
Blanda i ägg och mjölk
Rör till en smidig smet och tillsätt sedan russin
Fördela i formar
Grädda i 8-12 min beroende på storlek på formar

4 kommentarer:

  1. Inte hört talas som, men det låter som en gullig kokbok för barn. Russin är hett här hemma också. Ja, muffins med för den delen.

    SvaraRadera
  2. Roligt namn! Muffinsen låter goda

    SvaraRadera
  3. Låter smarrigt. Personligen skulle jag hoppa över russinen, men kardemumma låter jättegott i.

    SvaraRadera
  4. Z- Hela boken hade liknande namn på sina bakverk. Måste nog göra ett ytterligare försök på bibblan!

    De är väldigt goda nybakade, men man ska INTE spara dem!

    Russin kan man mycket väl utesluta, jag testade att trycka ner ett björnbär i varje muffins en gång. Blev gott tycker jag, men barnen saknade russinen!

    SvaraRadera

Kommentarer och tankar är alltid välkomna!