söndag 15 augusti 2010

Päronbiskvier

För ett tag sedan fick jag en kommentar från en god väns son 
  -Måste fråga dig om jag kan få receptet på dom där päronkakorna som du brukade göra :) Kommer inte ihåg vad dom kallades, men dom var väldigt gröna, goda och lite rinniga. Minns att dom mådde bäst av att bo i frysen..
/Axel
En perfekt förklaring på dessa kakorna som jag bara var tvungen att baka igår till min mans STORA glädje.

ca 30 st
500 g mandelmassa
3 dl socker
4 äggvitor

Fyllning:
4 äggulor
1 dl socker
1 dl mjölk
150 g mjukt smör
grön karamellfärg
päronessens (min är köpt på apoteket, men jag vet inte om de säljer det forfarande, annars finns det i butiker som säljer kryddor och baktillbehör)

200 g mörk choklad

Sätt ugnen på 175 grader
Riv mandelmassan grovt
Vispa ihop socker och äggvitor lätt (det ska inte bli någon maräng)
Rör i mandelmassan
Klicka eller spritsa ut 3-4 cm stora "klickar"  på plåtar med bakplåtspapper
Grädda i ca 10 min 
Låt svalna

Värm äggulor, socker och mjölk på låg temp under omrörning tills det blir en tjock kräm (det får inte koka)
Rör ner smöret, päronessens och karamellfärg
(man får prova sig fram med essensen beroende på vilken sort du får tag på)
Ställ i kylen 

Tag en biskvibotten, dela den nästan på mitten så det blir två halvmånar
Lägg en klick päronkräm och tryck ihop "halvmånarna"
Smält chokladen i vattenbad och doppa snittytan

Förvara kokorna i frysen och ta fram precis innan de ska ätas

6 kommentarer:

  1. Susanne Json Boström15 augusti 2010 kl. 18:35

    Ser gott ut!!
    ska hälsa Axel att nu kan han äntligen få äta/baka dessa igen (får bli sfter tentan på torsdag)
    kram Susnane

    SvaraRadera
  2. Vad gott det låter. Jag gillar päronsmak.

    SvaraRadera
  3. Tack så jätttemycket! Dessa skall lagas så fort tillfälle ges :)
    /Axel

    SvaraRadera
  4. Lycka till, men se till att klara tentan först!!
    /Sanne

    SvaraRadera
  5. Hej, visst ska det väl vara FLORsocker i fyllningen? Det står bara socker i receptet, kan tolkas som strösocker :)

    // Susanne

    SvaraRadera
  6. Nix!
    Det är vanligt socker!
    Lycka till
    Kram Sanne

    SvaraRadera

Kommentarer och tankar är alltid välkomna!