söndag 12 september 2010

Banankaka med valnötter

Det är inte ofta bananerna hinner bli lite gamla och tråkiga i detta hemmet, men igår låg det faktiskt fyra halvbruna bananer och bara "ropade på att få bli en kaka"! Dessutom hade jag en påse valnötter som jag var sugen på att göra nåt med. Det resulterade i denna mjuka kakan som enligt mig blev en riktig höjdare.
Min mans kommentar var 
-Men man får ju tugga!!!! Banankaka brukar man ju bara kunna trycka in! 
Men han gillade den skarpt i alla fall, trots att han behövde tugga!!!


75 g smör
3-4 väl mogna bananer
1 dl socker
2 tsk vaniljsocker
2 ägg
1 msk kakao
1 tsk bikarbonat
2 1/2 dl vetemjöl
2 msk mjölk
100 g valnötter


Sätt ugnen på 175 grader
Smöra och bröa en sockerkaksform. 
Vispa smör, bananer, socker och vaniljsocker smidigt
Rör i äggen ett i taget
Blanda de torra ingredienserna
Rör ner i smeten tillsammans med mjölken
Krossa valnötterna med händerna och blanda i
Häll upp smeten i formen
Grädda i nedre delen av ugnen ca 25-30 min (känn med en sticka)


Kakan är väldigt saftig så den är minst lika god dagen efter!

4 kommentarer:

  1. Både banan och valnötter i, kan ju inte bli annat än gott :-)

    SvaraRadera
  2. Tyckte jag också när jag rörde ihop smeten, tror jag ska testa o göra det i muffinsformat nästa gång!

    SvaraRadera
  3. Vad gott det låter. Ler åt din mans kommentar. :-)

    SvaraRadera
  4. Kan avslöja att han klippte hela kakan utom en bit som jag fick provsmaka så den var inte svårtuggad!!

    SvaraRadera

Kommentarer och tankar är alltid välkomna!