fredag 10 september 2010

Baguetter utan fördeg

När jag gör baguetter på surdeg brukar jag alltid börja dagen innan och sätta en fördeg, men det är inte alltid man kommer ihåg det. Idag var jag och inhandlade en hel kasse med rökta fiskar av olika slag. Tänkte göra en riktig fisktallrik ikväll och vad passar bättre till detta än nybakade baguetter?!? Så det fick bli utan fördeg. 
De fick inte så stora lufthål, men blev väldigt goda i alla fall!

2-3 baguetter
1 dl surdeg av råg
3 dl vatten (ljummet)
ca 5 g jäst
1 msk vit sirap (eller honung)
2 dl durumvete
6-7 dl vetemjöl special
2 tsk salt

Blanda surdeg, vatten och jäst
Rör tills jästen löst sig
Tillsätt sirap, durum och vetemjöl special
Kör ca 10 minuter med assistent (eller 15 min träning för armmusklerna)
Tillsätt saltet och kör ytterligare nån minut
Låt jäsa under bakduk ca 2 timmar
Vik gärna ihop degen ett par gånger under jäsningen (tag tag i degen i kanterna och vik inåt mitten, fukta händerna så går det lättare)
Häll ut degen på mjölat bakbord 
Dela i två delar Obs. Knåda inte
Dra ut och vrid degen till två eller tre baguetter
Lägg på bakplåtspapper med en rullad handduk mellan baguetterna (under pappret)
Låt jäsa under bakduk i två timmar
Snitta baguetterna och grädda dem 10-15 min mitt i ugnen på 250 grader
När du sätter in plåten kan man kasta in lite vatten eller isbitar på en plåt på botten av ugnen
Låt svalna på galler (ingen bakduk!!)

3 kommentarer:

  1. Jag bakar ju helst också med surdeg, men det är ju inte alltid man kan påbörja ett brödbak dagen innan, då är det perfekt med snabbakande bröd

    SvaraRadera
  2. Nej oftast blir man sugen på att baka samma dag! Hoppas man kan hitta lite nya recept i Martins nya bok. Den ska väl innehålla lite nya snabbakade surdegsbröd!

    SvaraRadera
  3. Baguetter är så gott. Passar utmärkt till soppa eller till picknicken.

    SvaraRadera

Kommentarer och tankar är alltid välkomna!